Voedsel uit de vriezer - Hoe gezond is dat nou eigelijk?

In de vriezer heb ik altijd wel een pak doperwten liggen voor in de curry, bevroren besjes voor in de smoothie, en als ik eten over heb dan vries ik het wel eens in. Struinend naar nieuwe producten in Veganland kwam ik terecht bij Lazy Vegan: complete invriesmaaltijden boordevol groenten en proteïne. In acht minuten heb je een heerlijke voedzame maaltijd uit de koekenpan op je bord zonder vlees, zonder soja en bovenal zonder gedoe. Klinkt ideaal na een drukke werkdag of een luie zondag. 

Dit leidde mij naar de vraag: Eten uit de diepvries, hoe gezond is dat nou eigelijk? In dit artikel deel ik mijn bevindingen vanuit Westers en Ayurvedische perspectief. 

Lazy Vegan Mexican ready meal

Lazy Vegan Mexican ready meal

Lazy Vegan Mexican

Lazy Vegan Mexican

Als groente en fruit wordt geplukt wanneer het rijp is, en direct wordt ingevroren blijven voedingswaarden optimaal behouden.

Wat zijn de voordelen van invriezen?

  • Voedingsstoffen blijven optimaal behouden, soms zelfs beter dan verse groente en fruit wat al een paar dagen in de supermarkt ligt, of kilometers heeft afgelegd vanuit een ander land.

  • Door voeding in te vriezen verleng je de houdbaarheid. Hiermee ga je foodwaste tegen en dit kan een duurzame optie zijn.

  • Bevroren voedsel kan een uitkomst zijn voor mensen die druk zijn. Vaak zijn de groenten zelfs al voorgesneden. Hup in de pan of stomen, en klaar.

  • Ideaal voor een luie zondag als je geen zin hebt om naar de supermarkt te gaan en aan de slag kan met wat je uit de vriezer tevoorschijn tovert.

Wat zegt Ayurveda over het invriezen van eten?

In de Ayurvedische keuken streef je naar zoveel mogelijk biologische, verse en onbewerkte producten. Wanneer je eten bevriest vindt er toch degelijk een subtiele bewerking plaats. Volgens de Ayurvedische leer gaat er tijdens het proces van eten bevriezen en later weer ontdooien prana (de vitale levensenergie) verloren. Daarbij is het mogelijk dat de gunas (de kwaliteiten) van het voedsel veranderen. De voedingsmiddelen kunnen daarmee andere effecten hebben op de Dosha’s.

elements of ayurveda

John Immel, oprichter van Joyful belly, legt in de Elements of Ayurveda podcast uit dat groenten en fruit vrij snel voedingswaarden verliezen nadat ze geplukt worden. Wanneer ze direct na het plukken worden ingevroren blijven bepaalde voedingswaarden optimaal behouden. Invriezen kan dus wel degelijk een uitkomst zijn, ook in de Ayurvedische keuken. Let wel op: In de Ayurvedische keuken wordt aangeraden om eten en drinken altijd minstens op kamer temperatuur, of warmer te consumeren. Bij voorkeur wordt al het voedsel eerst gekookt. Dit is beter voor de agni (je spijsverteringsvuurtje). Hoe je verteert is belangrijker dan wát je verteert. Als je merkt dat je je opgeblazen voelt, of als je problemen ervaart met je vertering, zou het een optie kunnen zijn om vaker voor verse producten te kiezen in plaats van ingevroren producten. 

Luister de podcast hier

Waar kan je op letten bij kopen van/ invriezen van voedsel:

  • Koop bij voorkeur biologische groenten en fruit in het vriesvak

  • Check altijd de ingrediëntenlijst op toevoegingen. Vermijd toegevoegde suikers, zout, smaakversterkers etc.

  • Het liefst zijn de groenten niet vooraf geblancheerd.

  • Vries de ingrediënten niet opnieuw in wanneer ze ontdooid zijn.

  • Producten die je invriest verliezen iets aan kwaliteit. Om er toch voor te zorgen dat de kwaliteit zo constant mogelijk blijft, is het handig om de datum van invriezen op het product te vermelden. Zo blijven groenten met gemak tussen de 6 tot 12 maanden goed in de vriezer.

  • De beste stand van de vriezer is -18 graden. Met deze temperatuur kunnen bacteriën niet verder groeien. Houd de vriezer ook goed schoon en ontdooi hem eens in de 3 maanden.

  • Heb je een product dat tegen de houdbaarheidsdatum aanloopt? Gooi het niet weg maar vries het in. Beste is wel om dit product na het ontdooien zo snel mogelijk op te eten.

  • Voel voor je bevroren groenten of fruit koopt aan de verpakking. Bevroren fruit en groenten moeten stevig en hard aanvoelen, niet zacht, papperig of nat. Je moet de stukken fruit en groenten kunnen voelen. Is het een blok, dan is het waarschijnlijk ontdooid geweest en weer opnieuw ingevroren.

  • Bewaar groenten en fruit aan de achterkant van de vriezer. Dan kunnen ze niet ontdooien wanneer de deur van de vriezer opengaat. Laat de deur ook niet te lang open staan.

  • Pers om het vitamine C gehalte weer op peil te brengen, wat citroensap over het fruit.

  • Volg de instructies op de verpakking voor het ontdooien van de diepvries producten.

Hoe zit het met kant en klare invries maaltijden?

Ik probeerde de Lazy Vegan invriesmaaltijden uit. Een super gunstige uitkomst kwa bereidingstijd, enkel natuurlijke ingrediënten en ik was blij verrast van de smaken en structuur. Uniek zijn de Chunky Pulled Peaz. Deze smakelijke stukjes lijken qua structuur en smaak het meest op kip maar zijn gemaakt van het eiwit en de voedingsvezels van verse doperwten. 

De ingrediëntenlijst ziet er goed uit. Er is enkel een klein beetje zout toegevoegd voor de smaak en de rest van de ingrediënten zijn puur natuurlijk. De groenten worden voor het invriezen kort geblancheerd. Door het blancheren verliest de groente een klein deel van de vitamine C maar dat is op te lossen met een beetje citroen of lime sap over de maaltijd . Zo voeg je weer wat extra vitamientjes C toe. Ik serveerde de Mexican met lime, verse koriander en kokosyoghurt. Wat mij betreft is deze invriesmaaltijd een gezonde optie.

Lazy Vegan is verkrijgbaar bij de Jumbo en de Marqt, in de smaken Mexican, Provencale, Tika Masala en de Chunky pulled peaz. Als je me vraagt welke ik het lekkerst vind kan ik werkelijk waar niet kiezen, ze waren allemaal een groot succes! :)

Mijn conclusie:

Een gevarieerd, uitgebalanceerd eetpatroon, is het beste eetpatroon. Als verse groenten, fruit en huisgemaakte maaltijden je basis vormen, is er ook ruimte voor af en toe een invries maaltijd op een luie zondag, of om buiten de deur te eten. Houd er rekening mee dat kant en klare maaltijden en het eten in restaurants vaak meer zout, smaakversterkers en toevoegingen bevatten. Beperk dit bij voorkeur tot 2, max 3 keer in de week en vul dit aan met je eigen kookkunsten. 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Lazy Vegan. Neem gerust een kijkje op hun website om meer over ze te weten te komen.