Yoga voor de Dosha's

Yoga wordt tegenwoordig op elke hoek van de straat aangeboden (YAAY!) in allerlei vormen en soorten. Als je zin hebt in een krachtige training kun je een ashtanga les nemen, voor een meer helende practice pak je een restorative of yoga nidra, en voor een speelse partij hang je in de doeken bij aerial yoga. Er is geen ‘one size fits all’ dus welke yoga stijl past nou eigelijk het beste bij jouw behoeften? In dit artikel deel ik hoe yoga je kan ondersteunen vanuit Ayurvedisch perspectief. 

De Ayurvedische leer gaat uit van drie algemene archetypes: Vata, Pitta en Kapha. Iedereen heeft alledrie de types aanwezig in zekere mate, maar bij het grootste deel van de mensen zijn er één of twee types meer dominant dan de andere. Als je weet naar welk type je het meeste neigt, of welke Dosha momenteel het meest aanwezig is kun je je levensstijl, voeding, maar ook je yoga practice daarop aanpassen.

Via mijn instagram highlights kun je een Dosha quiz doen om te zien welke Dosha het meeste bij jou past.

Foto door  Joyce Kamerbeek

Foto door Joyce Kamerbeek

VATA:

Vata types neigen naar een tenger postuur. Ze zijn vaak lang en slank of kort en petite, en komen soms moeilijk aan in gewicht. Omdat de elementen lucht en ruimte domineren bij dit type zijn een droge huid, gasvorming, constipatie en een opgeblazen buik kenmerkend voor Vata types. Ze hebben vaak een onregelmatige eetlust, een onregelmatige stoelgang en zijn regelmatig geobstipeerd. 

Yoga voor Vata:

Vata types zijn vaak flexibel dus yoga lijkt ze makkelijk af te gaan, maar ze missen vaak protectieve kracht in de spieren rondom hun krakende gewrichten. Ze neigen makkelijker naar blessures zoals ontwrichting. Vata types zijn enthousiast en energiek maar hebben moeite met regelmaat en structuur. Ze komen onregelmatig naar de yoga les, en te laat komen is ook niet geheel onbekend bij deze warrige types. Ze zijn makkelijk afgeleid en vinden het moeilijk om stil te zitten. 

Kun je je vinden in de trekjes van Vata? Dan kun je hier rekening mee houden bij je yoga practice. Om Vata te balanceren is een milde exercise aangeraden. Een passievere yoga practice zoals Yin of restorative met stabiele houdingen, uitgevoerd met kalmte, liefde, smoothness, en gronding. Consistentie is heel belangrijk voor deze luchtige types. Vata’s zijn vaak “all over the place”, vooral in hun hoofd, daarom is routine key om Vata te balanceren.

De focus in de yoga practice voor Vata mag nadrukkelijk liggen op gronding, aarden en het bekkengebied. Dit is het huis van Vata. Zittende poses zijn aardend en kalmerend. Voorwaardse buigingen in combinatie met subtiele back bends ontlasten en versterken dit gebied.  De bewegingen mogen zacht uitgevoerd worden in een flow. Alsof je door water beweegt, met concentratie, geduld en een zekere kracht en standvastigheid.

Mantra: Consistency is key

Uttanasana (standing forward bend) of de zittende variatie paschimottanasana (seated forward bend) zijn Vata’s beste vrienden want:

  • Zijn rustgevend

  • Stretcht de hamstrings

  • Opent de heupen en creëert ruimte in de ruggengraat

  • Kalmeert het zenuwstelsel en biedt verlichting bij pijnen in de onderrug, stress, vermoeidheid en lichte hoofdpijn.

Ademhalingsoefeningen die gunstig zijn voor Vata zijn:

Foto door  Joyce Kamerbeek

Foto door Joyce Kamerbeek

PITTA:

Deze vurige pitta types hebben een medium lengte en bouw. Hun ambitie reikt verder dan hun fysieke kracht, maar hun standvastigheid brengt ze vaak heel ver. Pitta types hebben sluik haar, zijn vaak vroeg kalend of krijgen op vroege leeftijd grijze haren. Ze hebben een zachte, gevoelige huid, een grote eetlust en goede vertering. Als ze niet op tijd eten worden ze ‘hangry’. Ze hebben een regelmatige stoelgang en een zachte ontlasting, soms meerdere malen per dag.

Yoga voor Pitta

Pitta types zijn ambitieus, gestructureerd en doelgericht. Daarom neigen ze naar een krachtige practice die ze flink doet zweten. Je vind deze types vaak in de Ashtanga les, waar ze overigens ruim op tijd aankomen. Ze kunnen erg competitief zijn en veroordelend (vooral naar zichzelf) en zijn graag de beste van de klas. Soms geven ze een verveelde of bozige indruk aan het begin van de les, maar een goede practice helpt ze verlicht de deur uit te wandelen. Meten is weten voor Pitta types. Ze zijn rationeel en willen altijd de reden weten achter alles. Een beetje meer overgave en vertrouwen kan ze goed doen. Het beste advies voor Pitta types is om de yoga practice in te gaan met zachtheid, plezier en vooral een glimlach op het gezicht. Zonder bepaalde doelen te behalen, of de beste van de les moeten zijn. Geef 80%, less is more.

Mantra: Don’t take yourself so serious

Yoga poses om Pitta te balanceren zijn: zittende poses, staande poses met name de asanas die de heupen en/of zijkanten van je lijf openen (zoals Trikonasana op de foto), zittende voorwaarde buigingen, schouderstand, back bends, twists en savasana. De Moon salutation is een goed tegenwicht voor Pitta als vervanging voor de bekendere zonnegroet. Deze brengt meer vrouwelijke/yin/lunar energie in het systeem. Een speelse aerial yoga kan ook het plezier weer terugbrengen in de Pitta practice.

Pitta’s mogen de asana’s op een manier uitvoeren die verkoelend is, die hun ondersteunt, en met focus op expansie en openhartigheid. Een aanwezige en sterke ademhaling is aangeraden met momenten van rust tussen de poses in. De practice mag uitdagend zijn om zich te ontdoen van ophopende spanning, maar dit mag compenseert worden met zachtheid, verkoeling, lichtheid en plezier in het moment zonder verwachtingen aan de uitkomst van de practice. De practice dient afgesloten te worden met een lange savasana van minstens 12 tot 15 minuten.

Ademhalingsoefeningen die gunstig zijn voor Pitta zijn:

Deze tips gelden voor mensen die dominant Pitta aanwezig hebben in hun constitutie, of momenteel een Pitta onbalans hebben, of mensen die zich op een plek op de wereld bevinden waar Pitta sterk aanwezig is in het seizoen, en het dus heel warm is.

Foto door  Joyce Kamerbeek

Foto door Joyce Kamerbeek

KAPHA

Mensen die dominant Kapha aanwezig hebben in hun constitutie hebben een gezonde of wat stevigere bouw. Ze zijn medium lang en komen makkelijk aan in gewicht. Ze hebben een consistente vertering en een langzaam metabolisme. Deze types met dominant water en aarde elementen aanwezig hebben vaak dik, glanzend en golvend haar, en een lichte, glanzende huid. Ze zijn zacht van karakter. 

Yoga voor Kapha:

Deze coach potatoes moeten een intern dialoog overwinnen om zichzelf naar de yoga les te krijgen maar eenmaal gestart zijn ze toegewijd aan de practice. Ze zweten niet gauw maar na een stevige practice met zware kwaliteiten kunnen ze overvloedig zweten. Kapha types zijn sterk en hebben een goed uithoudingsvermogen. Ze zijn wat minder gevoelig voor subtiele energie, en hebben hierdoor meer moeite om zich over te geven aan het interne bewustzijn. 

Het is belangrijk om de poses aan te passen op het lichaam van de goed gevormde Kapha types. Ze kunnen een intensieve, verhittende en krachtige yoga practice gebruiken zoals een Ashtanga of een Jivamukti les. Asana’s die helpen Kapha te balanceren zijn krachtige staande poses met diepe ademhalingen en snelle transities tussen de poses in. Hartopeners en back bends zoals Dhanurasana (op de foto) zijn goed om de borst en het hart te openen, en helpen congestie tegen te gaan. De oefeningen mogen bewegelijk, actief, stimulerend, openend, verwarmend en met een gevoel van lichtheid uitgevoerd worden. Een goede zweet sessie is goed voor Kapha om stagnatie te verwijderen. Ze mogen doorgaan waar ze normaal zouden stoppen. 

Mantra: Let’s get it hot in here!

Ademhalingsoefeningen die gunstig zijn voor Kapha zijn:

Voor welke practice je ook kiest, zorg dat de practice jou ondersteunt. Probeer verschillende stijlen uit en probeer je bewust te worden van hoe je je tijdens, en ná de practice voelt. Wissel een actieve practice ook eens af met een wekelijkse passieve practice. Veel plezier op deze zoektocht ! Mocht je meer persoonlijke begeleiding willen? Stuur een mailtje naar info@gowiththeglow.nl voor een consult.